Glow(worm) in the dark, Bush & Mangrove Walk

Sit back and relax,dit kan namelijk een lang verslag worden met veel te veel foto’s. Want ff op zijn Rotterdams gezegd: De tering wat een gave dag!

Vanochtend waren wij weer vroeg wakker, is een voordeel zo kan je alles uit je dag halen! Haha. Rond 8 uur stapten wij in de auto op weg naar Waitomo, hier bevinden zich de Glow worm caves. Het was 20 min rijden en we reden weer met open mond, starend naar buiten naar de prachtige natuur! Het zonnetje scheen, maar ook viel er wat nevel en dan slingerend door de heuvels en veel groen maakte het dat het leek alsof we in een sprookjeswereld reden.

Na een keer fout te zijn gereden, (goddank wat ben ik blij met mijn wegenkaart die ik nog last-minute heb gekocht) kwamen we aan  bij de Cave. We betaalden de entree en met 10 minuutjes zou de tour beginnen! Nog even wat rond gelopen op het terrein en dat zag er al indrukwekkend uit!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We hadden een prive tour, want op dit belachelijke tijdstip was er geen kip te bekennen! We gingen de grot in en we mochten geen foto’s maken, alleen van de ingang.

We liepen de boardwalks op en het enige licht wat we hadden was de zaklantaarn van de gids, onderweg vertelde ze het e.e.a over het ontstaan van de grot, waren hele mooie kalkformatie, op de achtergrond hoorde je het water onder je door stromen en druppelen. Op een gegeven moment stopte we en gingen de lantaarns uit. Onze ogen moesten even wennen, maar toen: WAUW,WAUW en nog een WAUW. Alsof je onder een mini sterrenhemel stond. 10 tallen lichtjes doemde op. En zaten verspreid over plafond. Hier bleven we even staan ze vertelde over het ontstaan van de “verlichting”.

En hoe onstaat dat licht? Door een chemische werking in het lichaam van dat inimini beestje. Dat beestje leeft uiteindelijk maar 3 dagen. De wormpjes laten een soort draad uit, en de insecten in de grotten vliegen daar dan in. Dat is hun voedsel. Hoe regenachtiger het is hoe meer insecten de grotten opzoeken, hoe meer ze kunnen eten. Hoe groener het lichtje hoe hongeriger ze zijn. En na 3 dagen gaan ze dood.

We liepen verder de grot in, en het was ontzettend mooi, die kalkformaties. We stopten nog een keer, al beter aan het donker gewend, het “plafond” wat dichter bij en toen deed de gids weer de lamp uit. En toen?? Ja toen kwamen er 100en lichtjes tevoorschijn en stonden we in de droomvlucht, leek het wel kerstverlichting, en een stukje Melkweg! Het was zo ontzettend mooi! Met geen pen te beschrijven, maar zo de moeite waard en een prachtig fenomeen waar we beide stil van werden. Zo waren er nog meer plekken waar ze het licht uit deed en we stonden gewoon te genieten van dit moois! Na 20 min was de tour voorbij, de gids liet ons achter zodat wij het stukje door de bush terug konden lopen. Zelf liep ze via de grotten terug.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dit stukje lopen was ook zo ontzettend mooi! In de grotten hebben we flink gedaald en nu moesten we weer een stukje klimmen. Maar het was er gewoon heel mooi! Het had geregend en de zon kwam door, dus dat zorgde voor mooie plaatjes en mooie uitzichten.

Het was nog vroeg, dus we reden even terug naar ons huisje, onderweg stopte we nog bij een strand, en genoten van het uitzicht.

We zetten de auto bij het huisje en liepen naar het strandje op de hoek. We klommen heuvel op vanwaar we een mooie uitzicht hadden op de zee.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het weer is hier trouwens heerlijk! En we kwamen er achter dat we vooral NIET naar het weerbericht moeten kijken. We zouden heel de dag regen en storm moeten krijgen, maar uiteindelijk zijn het wat miezerbuitjes geweest, en als de zon scheen voelde het echt aan als 20gr. Het weer is hier dus echt veranderlijk. Maar goed daar zijn we op voorbereid aan onze outfits te zien! 😉

We zijn nog een rondje door het stadje gelopen en zijn op zoek gegaan naar koffie! En die vonden we.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na dit alles liepen we weer terug naar onze kamer, en nu zal je denken, “hehe er komt een einde aan dit verslag!”Maar nee hoor. Het was net 1 uur, broodje gegeten en we hadden nog een hike op het programma staan. Dus pak nog wat te drinken en lees het volgende deel.

We gingen naar de Haruru watervallen, werkelijk waar geen pest aan, maar de hike er naar toe was echt zo ontzettend mooi! Het was een hike van 10 km. En een one way. We gingen goed gekleed op pad. Het begon een beetje te miezeren maar zeker niet storend en de zon brak door. OLYMPUS DIGITAL CAMERAHet was een soort van bos met een smal pad. Grote bomen, veel groen, gekleurde vogels en veel varens.Na een aantal km moesten we een brug over, en zo kwamen we in het mangrove gedeelte.

En dat was heel indrukwekkend,

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHier liep ook zoals je ziet een boardwalk doorheen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hierna ging de weg weer verder door de bush, en na 1,5 uur kwamen we aan bij de watervallen, en dat was een gevalletje van jammer de bammer. Niet echt indrukwekkend maar de hike erheen was echt de moeite waard!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na bijna 3 uur gewandeld te hebben kwamen we weer terug bij de auto. We waren uitgeput we dronken wat en zochten een super markt op. We besloten om in het huisje wat te eten. Het werden gebakken eieren en een soepje. Smaakte goed, Ondertussen nog een middag dutje gedaan en nu zitten we weer lekker op de kamer te chillen. Moet ook gebeuren.

Goed kort samengevat, dit was gewoon een hele mooie dag met weer veel nieuwe indrukken. Morgen hebben we weer wat kilometers voor de boeg, dus waarschijnlijk zal het dan niet zo’n lang verhaal worden!

4 gedachten over “Glow(worm) in the dark, Bush & Mangrove Walk

1. Hey!

Mooie verslagen en mooie fotows!
    Leuk om vanaf hier te lezen en zien wat jullie meemaken…
    Fijne volgende dag!

Grtz B, M, C & C. 🙂

2. Hallo,

Mooi reisverslag en foto’s en alveel gewandel en gezien.
    Mooi om zo jullie avontuur mee te maken.
    Geniet ervan.
    Grtjes. Vader Schoonvader Opa Gerrit.