Franz Josef Glacier.

Vanochtend werden we wakker en spoedde ons naar het raam.. Bummer het regende.. Maar zachtjes aan werd het steeds droger. We deden ontbijten, boek lezen, internetten en toen we nogmaals keken was het zo’n beetje droog. Dus aangekleed en op pad naar de heli-operator. En wat we al dachten bleek helaas waar, geen vluchten vandaag. Heel misschien vanmiddag en anders morgen middag. We konden de pieken al bijna niet zien vanwaar we stonden. Het begon ook weer eens te regenen dus we reden maar door tot het visitor center. En lieten de heli-hike voor wat het was.

Bij de visitor center aangekomen zagen we dat de haast-pass gesloten is. Nog een keer bummer want daar moeten we morgen overheen om naar Queenstown te kunnen. Wij geïnformeerd en de volgende update zal om 12 uur zijn. Oke we wachten wel af. We hadden wat wandelingen genoteerd en we gingen op pad voor de eerste. De glacier valley walk. 10min met de auto en dan 1,5 uur lopen heen en weer. In de auto kwam het met bakken naar beneden, en heel eerlijk de moed zakte bij mij een beetje in me schoenen. Shit weer en een blokkade op de enige weg naar onze volgende bestemming..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We bleven even zitten tot het wat minder ging regenen en dat was gelukkig snel, en toen we uitstapte was het nagenoeg droog maar wel zwaar bewolkt. Vol goede moed en frisse zin begonnen we aan de wandeling. En jawel alsof het zo had moeten zijn we hadden uitstekend weer. De zon kwam af en toe door en we zagen af en toe wat van de mountain peaks. De jassen konden zelfs open! (en nu in de avond gloeit mijn gezicht, zelfs beetje verbrand, en dat met 7gr)

Het eerste gedeelte ging door de bossen. Links van ons konden we een pad volgen dat ons een beter uitzicht kon geven op de gebergte, dus daar heen gelopen, flink omhoog maar het was inderdaad een leuk plaatje. Na een paar foto’s weer naar beneden en we vervolgden onze weg naar de glacier.

Na 1,5 km kwamen we aan bij de glacier walk. Weg bomen en nu alleen maar gesteente om je heen. Hoge bergen en dan loop je dus daar als piepklein mensje, links van ons bulderde de rivier en recht vooruit konden we al een glimp opvangen van de glacier. Dit alles was compleet met de vele watervallen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na een half uur lopen kwamen we daar aan waar je dus niet meer verder mocht. (en oke dit was beetje een tegenvaller) maar goed safety first. Je kan dus niet zonder begeleiding de glacier op. De glacier verandert elke dag, het schijnt dat ie elke dag met 70cm verschuift. Op het bord kon je ook zien waar de glacier in 2008 begon en hoe ver die terug getrokken was in 2012. De pieken lagen nogal in de wolken maar met wat we konden zien was het een mooi aanzicht.

We vervolgden onze weg terug en bij de parkeerplaats begon nog een andere trail naar Peter’s Pool. 20 min heen. Dat kon er wel bij. En dat was een mooi lake. Je zag de wolken wegtrekken en zo hadden we weer wat meer zicht op de pieken. Hier aten we onze broodjes op, en zo met de zon erbij was het toch goed te doen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rick had nog een andere wandeling gezien die hij wilde doen, naar wombat lake, 3,5 km. Moet te doen zijn. Dus wij begonnen eraan en het was meteen stijgen, weer van die stijle heuvels dat je kuitspieren weer flink gespannen zijn en dat je kleine passen moet nemen, een hartslag van 180 p/m en met een rood hoofd kwamen we boven. En dat ging toen weer mooi naar beneden. De wandeling op zich was ook mooi, midden door de bossen, en de bomen zijn begroeid met mos, uit bomen groeien weer bomen, varen, kabbelende riviertjes, vogels die fluiten en alleen wij 2 op dat pad. Na een tijdje kwamen we aan bij dat lake. Het was mooi maar niet spectaculair hier even gezeten en toen weer terug naar de auto.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ondertussen lagen de pieken volledig vrij van de wolken, een helder uitzicht! Ik wou nog terug naar waar we vanmorgen stonden en Rick bleef in de auto. Ik wou toch een paar foto’s met alles erop en eraan. Ook hoorde we helikopters overkomen. Wij terug naar het stadje om te gaan informeren voor een scenic flight, dus alleen er over heen vliegen en een stop van 5 min in de sneeuw. We twijfelden enorm, en zijn gaan vragen hoe en wat. Een rondje van 20 min waarvan 5 min in de sneeuw kon gedaan worden, maar het liefst met 3 personen. Ja die was er dus niet, maar de mevrouw wou de piloot wel vragen een uitzondering te maken. Toen het prijskaartje. Het was aardig aan de prijs. Voor het geen wat we gingen doen. De heli hike was in verhouding goedkoper. Ons hart ging er niet sneller van kloppen en besloten om het te laten voor wat het is.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We hebben wat boodschappen gedaan en hadden al besloten om een keer in het huisje te gaan koken. Alle spullen waren aanwezig en zo heb ik simpele spaghetti gemaakt en die smaakte heerlijk. We hadden vanavond nog iets op de planning staan, namelijk 45 min relaxen in een prive hot pool. En die was inderdaad warm. Het was in de open lucht, tussen al dat mooie groen. En we hadden dus een bad voor onszelf. Heerlijk genieten!! We hebben ondanks de rumoerige start weer een hele leuke dag achter de rug!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En de komende dagen zijn een beetje onzeker, morgen zouden we naar Queenstown vertrekken, alleen de enige weg die daar heen gaat vanuit hier is dicht. Wegens rock fall. Via internet en de inforcentra word je op de hoogte gehouden. Morgen ochtend om 9 uur is er weer een update. In het uiterste geval en we gaan daar maar van uit moeten we ruim 400KM omrijden om in Queenstown te komen, dat gaan we niet in 1 dag redden, dus ik heb onze motel daar al geinformeerd en zo gaan we morgen dus op de bonnefooi. We zien wel hoever we komen. Hoort er ook een beetje bij 😉

Een gedachte over “Franz Josef Glacier.

1. Hallo, ja dat is jammer van het weer dat je net niet dat ene kunt doen wat je graag wilde. Maar evengoed dat wat de foto’s laten zien is weer een plaatje mooi hoor. We duimen voor goed weer!!