Fox Glacier & een prachtige D-tour

Vanochtend keken we online en zagen dat de informatie over de weg  was uitgesteld tot in de middag. We checkte uit en reden weer naar het visitor center om te kijken of ze daar wat meer wisten. De verwachtingen waren dat de weg in de middag open zou gaan. Wij blij.

En zo reden we naar Fox glacier, ook weer een gletsjer en een toeristisch dorp. Hier zouden we 2 wandelingen doen en dan zo onze weg vervolgen naar Queenstown, of hoe ver we zouden komen.We begonnen bij Lake Matheson. Het weer was weer prachtig, de bergpieken lagen mooi in het zicht en de zon die scheen weer uitbundig. We liepen de ronde om het Lake wat vooral bekent staat om de weerspiegeling van de bergen. Was een flinke ronde van 1,5 uur met veelal weer door de groene natte mooie bossen met uitzichten over het lake en de bergen. Overigens betrok het weer erg snel. Bewolkt en een drupje regen. Hierna dronken we een bakkie koffie en aten we een bagel met zalm die ons goed smaakte.

We gingen naar onze volgende wandeling. De fox glacier. Het begon weer te druppen en onderweg zagen we een informatie bord dat de update over de haast pass morgenvroeg om 10 uur bekend zou zijn. We besloten om de wandeling te maken en aan de omrijding te gaan beginnen.

En wat zijn we blij dat we eigenwijs waren en niet meteen zijn gaan rijden. (ik had hoop dat de weg open zou gaan) Want gisteren zagen we de Franz Josef en die was zeker wel mooi, maar de Fox was gewoon adembenemend mooi! We konden veel dichter bij de gletsjer komen, goed je wilt niet weten hoe.. De weg erheen was flink stijl.. Maar het uitzicht was echt prachtig. Het weer was weer omgeslagen en we hadden een zonnetje. De weg naar de gletsjer was ook heel mooi, je voelt je dan echt heel klein. Overal weer mooie grote watervallen, ons pad ging ook door een stromend riviertje. Het was weer super rustig. Dus we genoten volop.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het was inmiddels 1 uur toen we bij de auto aankwamen en we reden weer naar een informatie punt over de weg afsluiting. Ja zei die vent, morgenmiddag verwachten ze dat de weg weer open gaat. Dus dat zou betekenen dat we 24 uur op onze hol konden gaan zitten en wachten. Rick had daar geen zin in, ik twijfelde nog maar Rick overtuigde me. Wie zegt dat de weg morgen weer open gaat? Straks ben je 3 dagen verder. Ja dat klopt. Dus om 13.15 reden we aan, met in ons achterhoofd: we zien wel hoever we komen. En we zijn heel ver gekomen.

De eerste 180KM was bekend terrein en toen namen we de afslag. We moesten over de Arthurs pass. En wat was dat waanzinnig mooi!! We hebben echt zitten genieten van deze weg. De tijd vloog voorbij. Het zag er naar uit dat we een donker bewolkt gebied in zouden gaan, maar we hebben alleen op de top natte sneeuw gehad, verder helder weer met een fantastische uitzicht op de bergen! En ook hier kwamen we er weer achter wat de natuur kan verwoesten. Ook hier was de weg afgesloten geweest en er was gewoon een heel stuk weg opnieuw aangebracht. We reden over de weg (duh) en boven ons was een super grote “glijbaan” gemaakt van beton om al dat water naar beneden te laten vallen. Een kunstmatige waterval. Rij je daar in je “mini” auto. We zeggen beide dat dit 1 van de “spannendste” vakanties is geweest. In de zin van constant rekening houden met de natuur. Zitten wij hier 2 als dutsels uit Helmond.

Onderweg op de pass maakte we nog een pitstop en we zaten in de auto en er kwamen hele grote vogels het parkeer terrein op. En opeens schoot het mij te binnen, dat waren hele asociale brutale vogels. We hebben een documentaire gekeken, een aantal maanden terug over NZ en daar kwamen die beesten dus in voor. Die gaan gewoon op je auto zitten (en blijven zitten) En al wat ze mee kunnen graaien dat pakken ze dus gewoon. Dit was vandaag niet het geval, maar brutaal en angstaanjagend waren ze wel. Hebben ze mazzel dat we die 2 honden van ons niet mee hadden. Die 2 van ons hadden ze met huid en haar verslonden 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het was ondertussen 6 uur geweest en we waren uit de bergen. We wilden vandaag proberen tot Ashburton te komen en dat is gelukt, laatste half uurtje heeft Rick in het donker gereden maar dat ging allemaal goed. We hebben een snelle hap bij de Mac gegeten en we zochten een motel op. En die hebben we gevonden. Het was inmiddels al half 8. Ondanks een aanpassing in “het schema” hebben we een hele fijne en leuke dag gehad.

Wist je dat:

• Dit de eerste dag was dat we niet veel hebben gevreten?
  • Dat we normaal gesproken heel wat snack momenten hebben.
  • Dat we nu echt honger hadden omdat we vanaf 1 uur niks hadden gegeten
  • Dat we er niks om geven, want we hebben vakantie.
  • Rick naar de winkel is geweest en een muffin voor mij heeft meegenomen
  • Hmm het gaat nu wel veel over eten.. Haha
  • We het onwijs naar onze zin hebben, en helemaal niet naar huis willen
  • We nu een motel met bubbelbad hebben en Rick er als eerst ingaat?