Wonderschoon & Adembenemend

Normaal gesproken ga ik achter de laptop zitten, begin met een titel en eigenlijk zonder na te denken, ratel ik er een heel verhaal uit. Bijna 2 vingers in me neus werk.. Voeg wat foto’s toe, overlees de tekst nog een keer, maak een kleine aanpassing en dan staat het verslag meestal met 20/30 min online. (als de verbinding meewerkt)

Maar dan maak je vandaag mee. Een dag die ik nu nog zit te over denken.. Te genieten, het laten bezinken.. En absoluut geen idee hebben van waar ik moet beginnen.. 350 foto’s zijn gemaakt, 250KM autogereden, 2 uur op de boot gezeten, 3 uur geklommen, de uitzichten, het wildlife, de “spanning” en dan heb ik het nog niet over de schoonheid van de natuur. Dat moet ik allemaal in een verslag zien te typen, ik ben benieuwd of ik het over kan brengen zoals wij het vandaag beleefd hebben..

Vandaag gingen wij op pad naar het Fiordland National Park. Een gebied waar per jaar zo’n 6 meter regen valt, waar er gegarandeerd 200 regen dagen per jaar zijn, totdat Rick & Bianca uit Helmond komen. Dan is het in de ochtend fris met wat bewolking en een zon die zich regelmatig en uitbundig laat zien. Hebben we het weer over die engel. 😉

Goed om half 7 vanochtend ging de wekker, en om half 8 zaten wij in de auto op weg naar het park. We hadden de cruise om 10.30 maar er word geadviseerd op tijd te vertrekken omdat je over die 125KM(one way) minstens 2 uur doet. En dat klopte ook wel. Het was wat koud maar met de stoelverwarming was het goed te doen. Onze eerste stop was mirror lake. Een klassieker, de bergen weerspiegelen in het meer.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rick wou niet al te vaak stoppen (het kan zo’n 18x) en rustig doorrijden naar het eindpunt. We zijn onderweg nog wel 2x gestopt voor wat mooie plaatjes. De hoge besneeuwde bergtoppen waren dus ontzettend mooi om te zien, (toen wisten we niet dat we later in de middag op ooghoogte zouden staan en nog mooiere foto’s konden maken.) We kwamen steeds hoger en er lag steeds meer sneeuw, niet op de weg maar wel op de bergen. Prachtig mooi om te zien maar we kwamen ook bij het “spannende” gedeelte. We moesten de Homer tunnel trotseren. Deze tunnel is 1.2KM lang, en gaat dwars door een berg heen. Op zich is dat het niet probleem, alleen dit was dus ook het lawine gevaar gedeelte. Nu was dat gevaar er niet, maar goed er was dus wel recent een lawine geweest en daar konden wij de nasleep van zien. Gelukkig is alles goed gegaan, maar spannend was het wel. Heel smal en laag deze tunnel. Toen we de tunnel uit kwamen mochten we ook ruim 3KM niet stoppen ivm lawine gevaar. (die borden staan er altijd, als het niet veilig was, was de weg ook niet open gegaan)

Na een goede 2,5 uur kwamen we aan bij de Milford sound. We haalden onze boardingpass tickets op en zo konden we nog een kwartiertje wachten tot we aan boord konden. We hadden een “kleine” boot, en dat was echt zo fijn. Ik denk dat hier in totaal zo’n 150 man op kunnen, wij zaten nu met 50. Er liggen ook grotere boten en daar gaan er wel 4/500 man op. ( en toen wij na 2 uur terug kwamen stonden er 17 touringcars vol met mensen te wachten om mee te kunnen, op de parkeerplaats is plek voor 38 bussen)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De cruise was uitstekend verzorgd. Onbeperkt koffie/thee en een voucher voor soep en een pistolet. De bemanning was heel erg vriendelijk en we kregen tijdens de vaart enorm veel informatie over de dingen die we zagen. We vaarden door de fjorden met prachtige uitzichten, we gingen aan de linkerkant heen, draaiden op de tasman zee en kwamen aan de rechterkant terug. We hebben 2 grote watervallen gezien (10tallen kleintjes), en de kapitein vaarden tot zo’n beetje onder de waterval. Lachen! . Ik plaats nu foto’s en see for yourself. Het was in ieder geval wonderschoon en prachtig mooi! We hebben ontzettend staan genieten. Ook met uitzicht op de zeehonden en de pinguïn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

SAM_0737 SAM_0739 SAM_0746

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na 2 uur was dit stukje prachtige natuur afgelopen en stonden we weer aan wal. De wolken waren verdwenen en zo lag heel de piek goed zichtbaar. Mooi nog een foto gemaakt. En zo gingen we naar de auto en op weg naar onze wandeling van vandaag. We moesten dezelfde weg weer terug rijden, de zon scheen nu uitbundiger en de pieken waren goed te zien, dus op de terug weg veel foto’s gemaakt. En dat we blij zijn dat we in de winter zijn gekomen, want de verse sneeuw op de bergen maakt (voor ons) het plaatje af. Weer door de tunnel. We moesten even wachten, en toen zagen we een heel erg boos kijkende kea. Ramen dicht gehouden. Haha.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kort nadat we de tunnel door waren parkeerden we onze auto, want we gingen de Key summit track lopen. En dat hebben we geweten. Een easy walk voor de hele familie, als je maar kort de tijd heb en je heb mooi weer dan is dit DE track. Je loopt een uurtje de routeburn track (onderdeel van een meerdaagse wandeling) en dan de laatste 20 min moet je klimmen naar Key summit. Het uitzichtspunt. Zo stond dit ongeveer in het informatie boekje. Maar dan wel in het engels 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nou dachten wij dat word een makkie. En meestal wanneer wij dat denken valt het zwaar tegen. Zoals vandaag. Als je alleen de laatste 20min moet klimmen vragen wij ons af wat ze met dat eerste uur dan bedoelen.. Als je een beetje logische nadenkt dan weten we ook wel dat voor een uitzicht je een stuk moet klimmen, alleen dit was echt vanaf 200m stijgen. We stonden uiteindelijk op 919 meter. En dit hebben wij dus gelopen, geklommen, hoe je het ook wilt noemen. Ik ben er verder helemaal niet in thuis of dat hoog is, ik wil alleen even duidelijk maken, dat er achter ons geen parkeerplaats ligt of een snelweg. We hebben dit dus echt moeten trotseren (voor ons doen) Maar met als beloning een schitterend uitzicht. Waar we wederom stil van werden. En van hebben staan genieten. En dit en de rest van de dag was voor ons beide het mooiste wat we ooit hebben meegemaakt. Qua natuur.

Heel dat rot eind moesten we ook weer afleggen naar beneden maar dit ging natuurlijk een stuk makkelijker. Bij de auto aangekomen waren we beide kapot. Rick moest nog een klein uurtje rijden en we reden meteen door naar een restaurant waar we een heerlijke hamburger aten (al denk ik dat alles had gesmaakt) en zo naar het huisje reden. En niet heel veel meer doen.

We zijn gesloopt, van de indrukken en het wandelen, maar vandaag was een dag om nooit te vergeten.