Road trippen

Vanochtend lieten we ons door een grab chauffeur afzetten bij Europcar waar we een auto hebben gehuurd voor de komende 10 dagen. Maleisië is makkelijk te bereizen met de bus, trein of taxi. Wij zijn niet graag afhankelijk van andere en na wat navraag kwamen we erachter dat reizen met een eigen auto ook prima kan. Dus zo geschiedde.We hadden een hele fijne service en geen verkopers die je nog allerlei dure onnodige verzekeringen aan willen smeren (uiteraard hebben we de verzekeringen die nodig zijn) De auto wordt gecheckt op schade, auto stoel wordt geïnstalleerd en zo rijden we tegen 11 uur naar het noorden.De auto is ruim, fijne airco en rijd gewoon lekker. Rick had het links rijden snel onder de knie. En ook het verkeer was prima te doen. Oké ze hebben zo nu en dan z’n eigen regels maar vooralsnog geen aso rij gedrag.We hadden op voorhand al een tolkaartje genaamd “touch n go” gekocht. Hier zet je een tegoed op en bij het naderen van tolpoortje scan je je kaartje. Ik had er 20 ringgit opgezet maar dat ging vrij rap rondom KL. Dus bij de shell even opgewaardeerd. En zo gingen we dan echt op pad. Navigatie aan en rijden maar. Mooie natuur onderweg. Eigenlijk niet echt verveeld onderweg.Het was voedertijd en zo stopte we bij de Mac voor een broodje. Hier hebben ze ook Nasi gerechten super grappig om te zien. Ik had een of andere Hot chicken sandwich, de tranen sprongen in m’n ogen van pittig heid.We gingen weer verder. Pepijn deed een powernap en wij (of nou ja ik) zong uit volle borst mee met de Spotify playlist.We reden naar Jaranut de laatste grote stop en deden hier wat inkopen. Fruit, water, snacks. En een koelboxje. Dit deden wij tijdens ons tripjes door Amerika ook altijd. En het is gewoon lekker om af en toe gekoeld drankje te hebben.De laatste 60km voor vandaag. Reistijd een uur. Een mooie kronkelweg door mooi bos gebied. Prima te rijden al was het wel opletten. De wegen zijn wat smal.Tegen half 5 kwamen we aan bij onze Guest House. Super vriendelijke mensen en een ruime schone kamer. Vanuit hier (kuala tahan) ga je de jungle in. Dit gebeurt middels een bootje oid. We kregen al een excursie aanbod in onze handen. Maar niet echt iets waar we warm van werden.We liepen naar “het dorpje” en daar zit de lokale vvv, stel je bij deze termen niet teveel voor. Het is in onze ogen allemaal een beetje vervallen. Maar goed meer heb je ook eigenlijk niet nodig. De mensen zijn vriendelijk. En boekte we hier een tripje voor morgenochtend. Met een bootje de jungle in, vissen voeren en zwemmen in kristal helder water. We zijn benieuwd en hebben er zeker zin in.Het park wordt dus gescheiden door een rivier en op deze rivier liggen dus floating restaurants. Niet alles was open want het water pijl staat erg laag, dus we gingen een bootje op die open was en druk. We zaten super gezellig en hebben echt te lekker gegeten. Super simpel maar wat een smaak explosie. Noodles dus. En Pepijn at een pannekoek met banaan. Deze eet sowieso wel prima. Ze hebben best een oké westers aanbod. Fruit gaat er gedurende dag goed in, dat hij savonds wat minder groente eet prima hoor.Gaan we weer hoor met die knaken:We aten dus bij de McDonald’s, alledrie een (kinder) menu hiervoor betaalde we €8 in totaal incl drankjes.

Boodschappen doen was ook leuk, een kar vol met water, frisdrank, fruit, snacks, koelboxje ed. €35

Vanavond aten we beide noodles, een pannenkoek en 3 lekkere drankjes. Pepijn had verse sinasappelsap en wij ook maar dan met gecrushed ijs oid. Verfrissend wel. €10.

Morgen gaan we op pad. Betalen we met z’n 3e €40 voor. Ik dacht 200 ringgit pp. Maar nee, dit was per boot.Overigens kan je hier heel veel excursie doen. Zelfs jungle trekking met 2 of 3 overnachtingen. Gelukkig hebben we Pepijn bij 😬

O ja, we hebben hier iets meer zicht. In kuala lumpur en omgeving was het al dagen mistig. Bosbranden. Rick geloofde dat niet maar de mist bleef ook buiten de stad zichtbaar. Ik Google, en jawel in Indonesië doen ze bossen verbrandde, die rook komt naar de oostkant van Maleisië. Dit houdt al 2 weken aan.