Een bijzonder mooie dag in Taman Negara

Al raad ik af om in slaap te vallen met een airco én plafond ventilatoren, gevolg een stijve nek en schouder, dat deed best zeer. We zitten in de middle of niets en dat heeft zeker zn charmes, zoals de vele hanen die kraaien om 4.15 in de ochtend.

Gelukkig val ik nadien nog in slaap.Bij de guesthouse kan je ontbijten dit was netjes opgezet, wat toast, scrammbeld egg, thee, oploskoffie en je kon verse pannenkoeken krijgen, then again, meer heb je niet nodig. Ik bracht de was weg en deze is eind van de middag weer klaar, kleding en ondergoed gesorteerd en 2 deuren verderop wordt het gewasssen en gedroogd tegen betaling. Ga ik zelf niet voor aan de gang.

We pakten onze tas in en meldde ons om half 10 bij de boot. We zaten achter elkaar en lieten het maar op ons op af komen. We moesten reddingsvesten aan maar dit was gelukkig niet nodig. Het water staat enorm laag door de weinige regen, af en toe moest de voorman met een stok helpen om los te raken van de grond. De uitzichten waren fenomenaal mooi, eigenlijk onbeschrijfelijk. De geluiden die je hoorde, aapjes, vogels, kleine insecten die als een brand alarm klinken. We zaten echt te genieten. Onderweg kwamen we een dikke grote leguaan tegen, op de terugweg schilpadden en aapjes.We stopten bij een reuze boom en vaarde verder door naar een plek waar we vissen konden voeren. Dit vond vooral Pepijn erg leuk, was een soort fok programma in de natuur. Het leken grote dikke kooi karpersDe volgende en laatste stop was een leuke wandeling. Al begrepen wij dit verkeerd. Wij dachten verkeerd te lopen en draaide om na een tijdje, kwamen we terug bij de boot, no no its a 15 minute walk en then you can swim.. Ahaa.. Dus we liepen weer terug door de jungle, langs de waterkant, met een mooie ongerepte paden. Aangekomen bij de zwem plaats besloten wij om niet te zwemmen dit door de sterke stroming en de vele rotspartijen, dan ben ik niet zo’n held, we liepen een stukje terug en gingen ergens meer begaanbaar pootje baden. Pepijn vond het prachtig om met stenen in het water te gooien en ik was vooral bezig met al die ongedierte, ik houd er niet van.. Het was ook best warm, 30 graden maar we liepen redelijk beschut dus best te doen. Pepijn liep ook veel zelf, maar wou ook gedragen worden. Sowieso wilt hij dat in de natuur een stuk minder (gelukkig)

We vaarden weer terug en na 3 uur kwamen we weer terug bij de kamer. We hadden geen van alle echt honger en zo aten we wat fruit en “voor nood” had ik crackers en pindakaas meegenomen vanuit Nederland, die braken we nu aan en smaakte prima. Uitgeteld vielen Pepijn en ik in slaap. Was een vermoeiende maar zeer mooie ochtend ;)Goed je kan hier talloze hikes maken, van 1,7 km tot 55 km geloof ik, ook met overnachtingen. Wij kozen voor de kortste route, dit betekent overigens niet dat het dan ook makkelijk gaat. De jungle wordt gescheiden door de rivier en met een bootje wordt je naar de overkant gebracht dit is 1 ringgit pp. Dan ben je officieel in het national park en dat ziet er mooi uit qua accomodatie’s ed. Groots opgezet, een supermarkt en restaurant. We moesten een permit aanschaffen voor het maken van foto’s. Totaal 8 ringgit. Nou we waren eindelijk klaar om te starten, was inmiddels al 1600 geweest en zo vertrokken we. Pepijn had er geen zin in en wou meteen geknuffeld worden, maar toen hij eenmaal de boardwalks zag, ik een “kaart’ had kwam hij los. Hij pakte de kaart en leidde ons de weg door deze prachtige natuur. Met boardwalks en trappen klommen we ruim 300 m omhoog, dwars door de jungle vergezeld door allerlei vrolijke vogels en luide insecten.Pepijn liep echt uitstekend en had de tijd van zn leven (wij ook) Het was wel behoorlijk warm en intensief en na een uurtje lopen keerde we om, het was geen round trip dus het hele stuk moest ook weer terug, het werd al laat en nu was het leuk geweest ipv vervelend. Dus we liepen weer terug, ik kwam erachter dat ik te weinig had gegeten en gedronken vandaag en werd een beetje flauw, maar dat kwam weer goed. Beter in de gaten houden.Onderweg werden we nog getrakteerd op aapjes ook hele schattige baby aapjes, natuurlijk weer niet aaien, maar foto’s zijn altijd leuk, We namen ondertussen het bootje terug naar de andere kant waar we weer wat gingen eten. Net zo simpel als gisteren. Was weer prima.Het was écht een super mooie dag, waar we beide genoten maar nog meer omdat Pepijn het ook echt zichtbaar naar zijn zin heeft. En links of rechts om,dat is toch wel belangrijk. Gelukkig werkt deze manier van reizen ook voor hem, al hebben we over 6 dagen een hotel speciaal voor Pepijn, met zwembad en glijbanen. Morgen vertrekken we naar Cameron Highlands, een reisdag en we zien verder wel wat de dag ons morgen brengt.